About Me

My photo
"...saya cuma kehilangan cincin dan bukan kehilangan jari."

Tuesday, January 24, 2012

Tugas Pertama Cinta!!

Manusia perlu didengar cakap dan suara hatinya sepert dia perlukan makanan!
Tanpa makanan, badan tak akan sihat an bertenaga! Sebab itu juga manusia yang cakapnya tak didengar, jiwa dan perasaannya terdera!

Maka kalau nak bina dan kekalkan hubungan cinta, jadilah pendengar yang baik pada pasangan!  Sebab tu ada  kata2 :"The first duty of love is to hear'' (tanggungjawab pertama cinta ialah mendengar)

Kekasih yang baik ialah seorang pendengar yang baik! Soalnya bila kali terakhir kita menjadi pendengar yang baik pada pasangan kita?!

Kadangkala raut wajah dan mimik muka kita menjadi penghalang untuk pasangan kita memperdengarkan suara hatinya. Kita tak akan bercakap... tapi  "bahasa badan" atau "ayat mata" atau "tulisan balasan mesej" kita seolah olah memberitahu, ''Saya sibuk. Saya letih. Saya ada kerja n so on!" Esok lusa dan seterusnya pun macam tu! Lama kelamaan pasangan kita kehilangan suara! Dia tidak akan bercakap lagi! Dan lebih malang lagi apabila dia berpaling kepada pihak ketiga yang lebih sudi mendengar!

Kata sebuah buku ni mendengar dengan jiwa akan melahirkan EMPATI! Mendengar dengan telinga akan melahirkan SIMPATI! apa bezanya EMPATI dan SIMPATI?
EMPATI maksudnya kita merasai suara hati yang diperdengarkan dan tak diperdengarkan oleh pasangan kita!
SIMPATI pula hanya memahami apa yang diperdengarkan melalui ayat dan kata2!

Empati akan memperkukuhkan cinta sebab cinta itu hakikatnya berkongsi rasa bukan sekadar berkongsi kata!

Soalnya bila kali TERAKHIR kita menjadi pendengar yang baik pada pasangan kita?!
Jadi lakukan tugas cinta yang pertama! Dengarkanlah!

(nota noti: lega rasanye even menghabiskan masa cuti di ciber kape semata mata nak buat esaimen yang......! tetiba rasa menyesal kenapa la dulu tak belaja betol2! kalau x skang msuk mktab dah blh jadi cikgu! cuti pon banyak! keje pon ikut opis our! argh.... Kuatkan semangat 12jam mlm ni blk ke BP! Fikirkan perkara +ve cthnya cuti maulidur rasul lg 2 mggu!=)

No comments: